wtorek, 2 października 2012

Lightowe brownies z cukinią i prażonymi jabłkami

Gdy całkiem niedawno po raz pierwszy usłyszałam o cieście z cukinią, ciężko mi było uwierzyć, że coś takiego jest w ogóle możliwe. Miałam okazję spróbować ciasto marchewkowe, które zresztą bardzo przypadło mi do gustu, ale na tym koniec :) Byłam bardzo ciekawa smaku, wyglądu i konsystencji ciasta cukiniowego. Nie mogłam się powstrzymać. Musiałam tego spróbować sama, na własnym talerzu :)
Pierwotną wersję zamieszczonego tutaj przepisu znalazłam na blogu Bake&Taste. Pozwoliłam sobie nieco go zmodyfikować :) Cukiniowe brownies piekłam już dwukrotnie i z pewnością wrócę do tego przepisu jeszcze nie raz.
brownies light

Składniki:
  • 2 jajka
  • 1 opakowanie cukru wanilinowego (lub 1 łyżeczka ekstraktu z wanilii)
  • 1/2 szklanki cukru (ewentualnie 3/4 szklanki dla łasuchów)
  • 1/4 łyżeczki soli
  • 1/2 szklanki prażonych jabłek (z 2 jabłek średniej wielkości, startych na tarce o grubych oczkach)
  • 1 szklanka mąki razowej
  • 1/2 szklanki gorzkiego kakao (a jeśli w kuchni brakuje kakao, to doskonale nada się krem czekoladowy w proszku - ja miałam krem czekoladowy z pomarańczą ;)),
  • 1,5 łyżeczki sody oczyszczonej
  • 1/2 łyżeczki cynamonu
  • 2 szklanki (ok. 300g) drobno startej cukinii
  • 1/4 szklanki otrębów (owsianych, żytnich lub/i pszennych)
  • 3 łyżki (wersja "oszczędna") lub 1,5 szklanki (wersja "na bogato") posiekanej gorzkiej czekolady
    dodatkowo: 
  • 1/4 szklanki drobno posiekanych migdałów lub/i orzechów włoskich

Przygotowanie:
Piekarnik rozgrzać do ok.180 stopni Celsjusza. Blachę o wymiarach 20x20 lub 20x30 cm wyłożyć papierem do pieczenia. Przygotować 3 miski: 1. - na cukinię, 2. - na suche składniki, 3. - na mokre składniki. Składniki można mieszać przy użyciu robota kuchennego lub ręcznie trzepaczką/mieszadłem.

Miska nr 1 ;) :
Zetrzeć cukinię na tarce o małych oczkach, odcisnąć z niej sok (powtarzać kilka razy przed połączeniem z pozostałymi składnikami).

Miska nr 2 z mokrymi składnikami:
Wymieszać jajka, wanilię lub cukier wanilinowy, cukier, sól i prażone jabłka.

Miska nr 3 z suchymi składnikami:
Wymieszać mąkę, kakao, sodę, cynamon, otręby, posiekane migdały lub/i orzechy włoskie.
Dodać mokre składniki i mieszać aż do całkowitego połączenia.
Następnie wymieszać z cukinią (odsączoną z nadmiaru soku) i wiórkami czekoladowymi.
Nie zrażać się błędnym wrażeniem, że suchych składników jest za dużo ;) - cierpliwie mieszać do uzyskania gęstej masy. Przełożyć zawartość miski do blachy. Piec 40-50 minut. W końcowym czasie pieczenia sprawdzać wykałaczką, czy ciasto nie jest jeszcze surowe.

Gdy upieczone ciasto zdąży już ostygnąć, wyciągnąć je z blachy i odwrócić do góry dnem, by delikatnie ściągnąć z niego papier do pieczenia. Łasuchy mogą delikatnie oprószyć ciasto cukrem pudrem.

To świetne ciasto dla osób, które nie przepadają za bardzo słodkimi deserami i dla tych, które starają się dbać o linię :)

A jeśli macie ochotę zgrzeszyć ;), to przepis na amerykańskie brownies znajdziecie na blogu WielkieŻarcie.

Bon appétit! :)

2 komentarze:

  1. Jeszcze raz gratuluję założenia bloga!
    Miło mi, że pierwszym przepisem jest ciasto podpatrzone u mnie na blogu :)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :)
      Powodzenia w konkursie Kuchnia 24/7 :)
      Pozdrawiam!

      Usuń

Witaj,

bardzo mi miło gościć Ciebie na moim blogu. Jeśli komentujesz jako gość "Anonimowy", to oprócz komentarza pozostaw, proszę, swoje imię lub nick.

Dziękuję za opinię i pozdrawiam!
Zaglądaj do mnie częściej :)

Blogger Gadgets