czwartek, 8 listopada 2012

Ciasto kakaowe (na kefirze)

Gdy byliśmy mali, mama często kupowała dla nas mleko pochodzące z miejscowego gospodarstwa rolnego dostępne w sprzedaży w pobliskim sklepie. Pani ekspedientka nalewała je do butelki prosto z dużej, metalowej kany. Było o niebo lepsze niż te w woreczkach (wówczas niezbyt często można było dostać mleko w kartonikach). Mleko kupowane w tym sklepiku przypominało mi cudowne wakacje spędzane na wsi u naszej babci na kurpiowszczyźnie... Czasami zostawialiśmy go trochę (mniej lub więcej), by się nam pięknie zsiadło:) Cała nasza rodzina wprost przepadała za mlekiem (można powiedzieć, że "zostaliśmy wychowani na mleku";)). Za zsiadłym trochę mniej (tzn. głównie my - dzieciaki), ale było wyśmienite podawane do odsmażanych ziemniaków z cebulką, do placków ziemniaczanych, a często również do pieczenia ciasta kakaowego, na które przepis znajdziecie poniżej...

ciasto kakaowe z kefirem, ciasto czekoladowe z kefirem, murzynek

Składniki:
  • 4 szklanki mąki
  • 2 jajka
  • 2 szklanki cukru
  • 4 łyżki ciemnego kakao (10-12%)
  • 2 łyżeczki sody oczyszczonej
  • 1 kostka masła/margaryny
  • 2 szklanki kefiru

Przygotowanie:
  1. Zmieszać wszystkie suche składniki.
  2. Dodać jajko, rozpuszczone masło/margarynę oraz kefir. Mieszać do uzyskania jednolitej masy.
  3. Blachę wyłożyć papierem do pieczenia lub wysmarować tłuszczem i obsypać bułką tartą/mąką.
  4. Piec w temperaturze 180 stopni przez około 50 minut.
Upieczone ciasto można delikatnie oprószyć cukrem pudrem. Bardzo smaczne do spożycia przy aromatycznej kawie, ale wyjątkowo smakuje również zapijane mlekiem lub maślanką. Mhmm :)



Ciasto można zawsze nieco urozmaicić - dodać przyprawę do piernika, cynamon, owoce sezonowe lub suszone :) U nas zazwyczaj piecze się to ciasto bez żadnych dodatków. Ze względu na moją siostrę, która nie przepada za rodzynkami i owocami w ciastach ;) Ale i na to jest sposób - wystarczy upiec część ciasta bez owoców i wszyscy będą zadowoleni.




Smacznego!

4 komentarze:

  1. a ile mąki - worek czy szklanka?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najmocniej przepraszam Ciebie i Wszystkich Odwiedzających bloga. Nie wiem, jak mogłam to przeoczyć, że nie podałam miar o.O Już poprawiłam. Bardzo dziękuję za zwrócenie mi na to uwagi:) Nikt inny wcześniej mi nic nie napisał:( Przynajmniej mam pewność, że czytacie przepisy. Dziękuję raz jeszcze! :)

      Usuń
  2. Właśnie zabieram się za pieczenie mam nadzieję, że i mnie się uda takie ładne no i pyszne oczywiście :)

    OdpowiedzUsuń

Witaj,

bardzo mi miło gościć Ciebie na moim blogu. Jeśli komentujesz jako gość "Anonimowy", to oprócz komentarza pozostaw, proszę, swoje imię lub nick.

Dziękuję za opinię i pozdrawiam!
Zaglądaj do mnie częściej :)

Blogger Gadgets