niedziela, 3 lutego 2013

Intensywnie pomidorowa zupa (z burakiem) i pulpetami z macy

Zupa pomidorowa, taka bardzo pomidorowa, "chodziła" za mną już od dłuższego czasu. Zdecydowałam się ją przyrządzić po wizycie na blogu Aleksandry, która swoją pomidorówkę przyrządziła z pietruszkowymi kulkami z macy. Nigdy nie robiłam takich kulek, więc pomysł tym bardziej wydał mi się ciekawy.

zupa bardzo pomidorowa z burakiem

Składniki na zupę:
  • 2 l bulionu drobiowego (na porcji lub kostce)
  • 1 l przecieru pomidorowego (z włoskich pomidorów, bez pestek i skórek, 2 x 500 ml)
  • 3-4 łyżki koncentratu pomidorowego
  • 2 średnie marchewki
  • 1 pietruszka (korzeń)
  • 1 nieduży burak (zamiast można użyć trochę gotowego barszczu)
  • kawałek pora (może być nawet zielona część)
  • kawałek selera (korzeń)
  • 1 łyżka suszonej natki pietruszki (chyba, że masz akurat świeżą)
  • 1 łyżeczka słodkiej papryki
  • 1 łyżeczka czosnku staropolskiego (lub 1-2 ząbki czosnku)
  • 2-3 liście laurowe
  • 4-5 ziarenek ziela angielskiego
  • 1 łyżeczka ziaren gorczycy
  • odrobina bazylii i lubczyku
  • pieprz
  • sól

Przygotowanie:
  1. Przygotować bulion drobiowy (zużyłam do tego 1 duże podudzie z kurczaka). Dodać liście laurowe i ziele angielskie. Pora drobno posiekać, marchewki, korzeń pietruszki i buraka zetrzeć na tarce o grubych oczkach i następnie wrzucić je do zupy. Gotować, aż warzywa będą miękkie.
  2. Do zupy wlać przeciery pomidorowe, a następnie dodać kilka łyżek koncentratu pomidorowego, natkę pietruszki, słodką paprykę, czosnek, gorczycę, bazylię, pieprz oraz sól. Zagotować i ewentualnie doprawić jeszcze do smaku.
Polecam podawać z makaronem (np. gniazda), ryżem, pulpecikami z macy lub ze świeżym, chrupiącym pieczywem posmarowanym masłem (kiedyś często jadaliśmy pomidorową w taki sposób:) Pyszota!).


Składniki na pulpeciki z macy (na podstawie przepisu Aleksandry):
  • 1 szklanka zmielonej macy razowej (100 g)
  • 1/2 szklanki bulionu lub gazowanej wody mineralnej
  • 3 jajka
  • 3 łyżki drobno posiekanej natki pietruszki (ja dysponowałam suszoną, ale z własnej uprawy ;))
  • 1 łyżka otrębów pszennych
  • 1 łyżka oleju/oliwy
  • odrobina suszonego czosnku staropolskiego
  • pieprz
  • sól

Przygotowanie:
  1. Macę zmielić i przesypać do miski (zmielić w maszynce do mięsa lub przykryć grubym woreczkiem foliowym, na to położyć ściereczkę kuchenną i mocno rozwałkować. Ja robiłam tym drugim sposobem).
  2. Oddzielić białka jajek od żółtek. Żółtka połączyć ze zmieloną macą, natką pietruszki, otrębami, solą, pieprzem, olejem/oliwą.
  3. Ubić pianę z białek, a następnie delikatnie wymieszać je z masą z macy.
  4. Miskę z masą na pulpeciki z macy przykryć ściereczką i odstawić do lodówki na co najmniej godzinę, aż zgęstnieje. 
  5. Po wyjęciu z lodówki należy uformować z masy niewielkie kulki (trochę mniejsze od piłeczki ping-pongowej, urosną jeszcze podczas gotowania). 
  6. Gotować w osolonej wodzie bądź w bulionie przez 20-30 minut.

Smacznego!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Witaj,

bardzo mi miło gościć Ciebie na moim blogu. Jeśli komentujesz jako gość "Anonimowy", to oprócz komentarza pozostaw, proszę, swoje imię lub nick.

Dziękuję za opinię i pozdrawiam!
Zaglądaj do mnie częściej :)

Blogger Gadgets